WRO WeDo 2.0 (2020)

WeDo

Завантажити PDF-версію Правил для друку можна за цим посиланням
Завантажити TIF-версію Поля для друку можна за цим посиланням

1. Опис змагань
2. Завдання
3. Підрахунок балів
4. Особливості категорії WeDo та загальні правила
5. Об’єкти поля
6. Додатки

Історія

Лісові пожежі – це щорічна проблема у Канаді. Пожежі регулярно знищують великі частини лісу. Іноді пожежі наближаються до сіл та міст, і людей доводиться рятувати та евакуювати в безпечні райони. Лісові пожежі починаються і поширюються в спекотну, суху погоду. Результатом зміни клімату є тривале та дуже сухе літо. Канаді доводиться боротися зі зростаючою небезпекою.

Цього року ваш виклик – створити робота, який зможе боротися з лісовою пожежею та допоможе евакуювати людей у ​​безпечні райони. Крім того, робот має посадити нові дерева, щоб замінити дерева, що згоріли.

WeDo

1.  Опис змагань

В категорії WeDo 2.0 кожна команда має сконструювати та запрограмувати робота з набору WeDo 2.0, якого можна використати для виконання ряду місій на полі для змагань. Головне завдання – створити робота, що перевезе людей з зони лісових пожеж в безпечну зону, погасить пожежу водою, посадить молоді дерева та повернеться в Зону Паркування. На виконання всіх завдань кожна команда матиме максимум 2 хвилини.

На полі для змагань є:

  • Безпечні Зони – дві зелені заокруглені зони, обмежені темно-зеленою лінією.
  • Зони Водосховища – дві сині заокруглені зони, обмежені темно-синьою лінією
  • Базові Зони – дві Безпечні Зони та дві Зони Водосховища
  • Зони Висаджування Молодих Дерев – дві коричневі прямокутні зони
  • Зони Пожежогасіння – чотири круглі сині зони з зображенням краплі води
  • Чорні маркери у небезпечній зоні – місце розміщення дерев, що потерпають від пожежі
  • Зона Розповсюдження Пожежі – оранжеві прямокутні маркери
  • Усі обмежувальні лінії зон вважаються їхніми частинами
  • Зона Паркування – одна кругла зона, обмежена темно-зеленою лінією

Об’єкти поля:

4 людини

На ігровому полі є чотири людини, представлені чотирма різними фігурами LEGO. Чотири людини розміщені у чотирьох круглих оранжевих зонах на ігровому полі у Зоні Лісових Пожеж, по одній фігурі в кожній зоні. Люди стоять всередині оранжевих  кіл, орієнтовані так, як визначено маркером. Колір фігури не впливає на місцерозташування на полі.

WeDo

Об’єкти поля:

4 людини

На ігровому полі є чотири людини, представлені чотирма різними фігурами LEGO. Чотири людини розміщені у чотирьох круглих оранжевих зонах на ігровому полі у Зоні Лісових Пожеж, по одній фігурі в кожній зоні. Люди стоять всередині оранжевих  кіл, орієнтовані так, як визначено маркером. Колір фігури не впливає на місцерозташування на полі.

WeDo

відер води

У двох Зонах Водосховища є шість відер з водою, по три в кожній зоні. Відра з водою стоять всередині зони в довільному місці та орієнтації. Місцеположення та орієнтацію визначає команда перед спробою.

WeDo

молоді дерева

У двох Безпечних Зонах є чотири молоді дерева, по два в кожній зоні. Молоді дерева стоять всередині зони у довільному місці та орієнтації. Місцеположення та орієнтацію визначає команда перед спробою.

WeDo

великі згорілі дерева

Два великі згорілі дерева розміщені на двох середніх чорних квадратах між круглими Зонами Пожежогасіння.

WeDo

4 маленькі згорілі дерева

Чотири маленькі згорілі дерева розміщені у зовнішніх чорних квадратах, ліворуч і праворуч великих згорілих дерев.

WeDo

Пожежа

У двох місцях на ігровому полі спалахнув вогонь. Вогонь представлений двома фігурами LEGO, які розміщені в межах двох оранжевих прямокутників згідно маркерів.

WeDo

2. Завдання

Для кращого розуміння завдання місії будуть пояснені в декілька етапів.

Учасники та учасниці самостійно можуть вирішити, в якому порядку вони будуть виконувати завдання. Послідовність виконання завдання не впливає на кінцевий результат.

2.1. Порятунок людей

Чотири людини повинні бути врятовані. Робот має транспортувати людей зі своїх небезпечних Зон Лісових Пожеж на полі до Безпечних Зон. Людина вважається врятованою, якщо вона переміщена виключно роботом в Безпечну Зону (проекція LEGO-фігури повністю знаходиться в межах Безпечної Зони). Темно-зелена межа зони вважається частиною зони. Додаток 1

2.2 Гасіння пожежі

Чотири з шести відер води, розміщені в двох Зонах Водосховища мають бути переміщені виключно роботом до зон пожежогасіння, по одному відру в кожну зону. Відро з водою вважається правильно переміщеним до Зони Пожежогасіння, якщо проекція відра повністю розміщується в межах Зони Пожежогасіння. Додаток 2

Коли чотири відра води правильно розміщені в чотирьох Зонах Пожежогасіння, LEGO-фігури пожежі можуть бути вилучені з ігрового поля учасниками(цями) за їхнім рішенням.

Під час переміщення відра води робот має відтворити звук схожий на гуркіт води, принаймні один раз.

2.3 Висаджування дерев

Кожне з чотирьох молодих дерев має бути переміщено роботом з двох Безпечних Зон до Зон Висадження Молодих Дерев. Додаток 3

2.4 Паркування робота

Робот має закінчити виконання місії в Зоні Паркування

2.5  Початок місії

Робот може стартувати з будь-якої з чотирьох Базових Зон.

3. Підрахунок балів

Загальний підрахунок балів команд у категорії WeDo складається з двох частин:

  • Базове виконання завдання: бали набрані на ігровому полі. Максимальна сума 150 балів
  • Завдання «Сюрприз»: бали набрані на ігровому полі, виконуючи додаткове завдання, що буде оголошено в день змаган. Максимальна сума 50 балів

Таблиця підрахунку балів

Завдання

Балів за кожну одиницю

Загальна сума
балів

Порятунок людей

Людина повністю переміщена за межі своєї
початкової Небезпечної Зони виключно
роботом

5

20

Людина повністю переміщена в одну з двох Безпечних
Зон виключно роботом

5

20

Людина повністю переміщена в одну з двох Зон Висадження
Молодих Дерев виключно роботом

3

12

Гасіння пожежі

Відра з водою переміщені
повністю в Зону Пожежогасіння виключно
роботом. По одному відру в кожній
зоні. Чим більше відер переміщено тим більше балів. Одне відро – 5 балів, два
відра – 15 балів, три відра – 30 балів. чотири відра – 50 балів.

1 = 5

2 = 15

3 = 30

4 = 50

50

Під час переміщення
відра води керуючий пристрій (ноутбук/планшет) відтворив звук схожий на
гуркіт води, принаймні один раз.

10

Висаджування дерев

Молоде дерево повністю
переміщено за межі Безпечної Зони виключно
роботом

5

20

Молоде дерево переміщено
повністю в Зону Висадки Дерев виключно
роботом

5

20

Паркування
робота

Робот фінішував повністю
в Зоні Паркування

(ці бали нараховуються у
разі нарахування інших балів)

 

 

10

Штрафні бали

Якщо команда торкається робота (за межами Безпечної Зони)
або будь-якого об’єкту поля, з сумарного балу віднімається 1 бал, якщо оцінка
не стає негативною

-1

 

 

Під час руху ігровим полем робот
вивіз за межі маркеру об
єкти Вогню чи
Згорілих дерев

– 1

 

 

Максимальна кількість балів

 

 

150

 

 

 

 

 

 

Приклад завдання «Сюрприз»

В даному розділі представлені приклади для завдання «Сюрприз» категорії WeDo. Національний організатор може вибрати інші завдання «Сюрприз» у своїй країні, на міжнародних заходах WRO також можуть бути інші завдання! Основна ідея завдання «Сюрприз» дати можливість учасникам проявити свою самостійність, критичне мислення та креативність.

Для виконання завдання є те саме ігрове поле і ті ж об’єкти, що і в базовому завданні WeDo. Так само, як у базовому завданні, робот може переміщатися автономно або під керуванням учасників(ць), або комбінуючи обидва методи. Ключова ідея завдання «Сюрприз» полягає в тому, що команда, яка використовує лише автономне керування, отримає більше балів, ніж команда, яка використовує дистанційне управління.

Автономне керування – робот виконує усі завдання «Сюрприз» по натиску однієї клавіші на керуючому пристрої (ноутбук або планшет) без будь-якого втручання учасників.

Дистанційне керування – роботом керує учасник(ця) запускаючи окремі програми на рух вперед, назад, поворот і тд.

Завдання 1:

На ігровому полі розміщено лише шість згорілих дерев. Робот може почати з будь-якої базової зони (безпечна зона або зона водосховища) і має перемістити одне із згорілих дерев у зону водосховища. 15 балів за велике дерево, 10 балів за маленьке дерево. Зараховується лише одне з двох дерев!

Завдання 2:

На ігровому полі розміщено лише чотири людини. Робот може почати з будь-якої базової зони (безпечна зона або зона водосховища) і має перемістити двох із чотирьох людей до будь-якої безпечної зони. За переміщення двох людей в безпечну зону – 15 балів, за одну людину -10 балів. Зараховується лише 2 людини!

Завдання 3:

Лише три блоки з водою розміщені в одній з зон водосховища на ігровому полі, а молоді дерева розміщені в зоні висадки молодих дерев. Три блоки води необхідно перемістити до зони висадки молодих дерев. Робота можна запускати з будь-якої зони водосховища з трьома блоками води. Під час запуску робот повинен відтворюватись звук води.

Підрахунок балів завдання «Сюрприз»

Завдання

Автономне
виконання

Кероване
виконання

Завдання
1,
велике дерево  повністю переміщено роботом до водосховища

15

10

Завдання 1, маленьке дерево  повністю переміщено роботом до водосховища

10

5

Завдання 2, дві
людини переміщено до однієї
безпечної зони

15

10

Завдання 2, одна
людина переміщена до безпечної зони

10

5

Завдання 3, три блоки води
переміщено до зони висадки дерев, і під час запуску робот видавав звук води

20

10

Максимальна сума балів

50

 

і бали

Завдання

Сума

Базові завдання на полі

150

Завдання «Сюрприз»

50

Максимальна сума
балів

200

Визначення переможців буде відбуватися за наступною схемою – результат найкращої спроби базового завдання + результат найкращої спроби завдання «Сюрприз».

Особливості категорії WeDo та загальні правила

Для WeDo категорії застосовуються звичайні Загальні правила WRO та існують деякі особливості правил саме для вікової групи WeDo. Ці особливості описані тут:

  1. Кожна команда може складатися з двох або трьох учасників/учасниць віком до 10 років (дата народження – 2011 рік і пізніше).
  2. СмартХаби, двигуни та датчики, що використовуються в роботі, повинні бути з базового комплекту LEGO Education WeDo 2.0 (арт. 45300). Допускається будь-яка кількість та комбінація СмартХабів, двигунів та датчиків. При конструюванні робота можуть бути використані будь-які неелектричні немодифіковані елементи LEGO.
  3. Команди повинні підготувати і взяти із собою все обладнання, програмне забезпечення та портативні комп’ютери чи планшети, які вони потребують під час турніру. Не дозволяється використовувати 1 комп’ютер чи планшет більше ніж на одну команду.
  4. Команди повинні мати із собою достатньо запасних частин. Навіть у випадку будь-яких “форс-мажорних” ситуацій або несправності обладнання, оргкомітет не несе відповідальності за їхнє обслуговування або заміну.
  5. Тренеру/тренерці не дозволяється входити до зони змагань та вигукувати з зони спостереження будь-які інструкції чи поради під час змагань.
  6. Всі деталі для робота повинні бути розібрані та в їхньому початковому стані, коли починається час конструювання (час першої калібровки).
  7. Команди можуть використовувати будь-які інструкції/довідники для конструювання свого робота, будь-то письмова, ілюстрована чи наочна версія, незалежно від формату, в якому вони знаходяться (включаючи паперові та цифрові носії).
  8. Забороняється використовувати гвинти, клей, стрічку або будь-який інший матеріал не-LEGO для закріплення будь-яких компонентів на роботах. Порушення цих правил призведе до дискваліфікації учасників/учасниць.
  9. Команда може створити програму заздалегідь, використовуючи будь-яке програмне забезпечення сумісне з роботами WeDo 2.0.
  10. Під час спроби дозволено використовувати лише одного робота.
  11. Максимальні розміри робота перед його запуском мають бути в межах 250 мм × 250 мм × 250 мм. Після запуску розміри робота необмежені.
  12. Під час спроби роботом можна керувати програмою або дистанційно, або з використанням обох методів. Роботом можна керувати будь-яким сумісним пристроєм (комп’ютер, планшет, смартфон) чи пультом дистанційного керування, створеним з елементів WeDo 2.0. Для програмування можна використовувати будь-яке програмне забезпечення.
  1. Керуючі пристрої (ноутбук, планшет, маніпулятор) можна розміщати у будь-якому місці на полі, що не заважає траєкторії руху робота та не торкається жодного об’єкта поля.  Якщо під час спроби керуючий пристрій завадить виконанню завдання, повторний запуск не надаватиметься!
  2. У всіх команд на змаганнях передбачена однакова кількість залікових спроб.
  3. Додаткові деталі, що використовує робот для виконання місії, можна залишати у будь-якій Базовій Зоні (Водосховище чи Безпечна Зона).
  4. Протягом спроби команді заборонено

–        Торкатися жодного об’єкта поля за межами Базових Зон (Водосховище чи Безпечна Зона). Якщо команда торкається ігрового об’єкта за межами Базових Зон нараховується штрафний бал «-1» за кожне торкання.

–        Торкатися робота, якщо його проекція (або її частина) виходять за межі Базової Зони. Якщо команда торкається робота, що не знаходиться повністю в межах Базової Зони нараховується штрафний бал «-1» за кожне торкання.

–        Переміщати руками робота чи об’єкти ігрового поля між Базовими Зонами.

  1. Місія вважається завершеною, коли:

–        Робот перемістився до Зони Паркування, зупинився, проекція робота повністю перебуває у  Безпечній Зоні (дозволяється, щоб кабелі були поза межами Безпечної Зони) і команда повідомила судді, що робот закінчив спробу (один із учасників(ць) команди сказав(ла) судді “стоп”)

–        Вийшов час – 2 хвилини

–        Команда в будь-який момент самостійно вирішує зупинити виконання завдань і один із учасників(ць) команди сказав(ла) судді “стоп”  та зупинили робота.

  1.  Підрахунок усіх балів відбувається по завершенню місії та після зупинки робота, окрім штрафних та балів за відтворення мелодії.
  2. Інформація про основні принципи WRO та Етичний кодекс:

–        Беручи участь у змаганнях за категоріями WRO, команди та тренери/тренерки приймають основні цінності WRO, що описані в Етичному кодексі

–        Кожна команда має підписати копію Етичного кодексу WRO до олімпіади та передати суддям до початку змагань

  1. Національний організатор приймає рішення щодо формату змагань: коли планується провести змагання, кількість спроб кожної команди та спосіб нарахування загальних балів за результатами декількох спроб.
  2. WRO радить національним організаторам додати до змагань одну чи декілька завдань типу «Сюрприз». Це допоможе визначити самостійність команд.  Ми радимо розробити задачі сюрпризи, які є окремими завданнями, які слід вирішити окремо. Об’єкти гри та ігрове поле будуть такими ж, як у ігровому полі. За завдання сюрпризу ви можете набрати до 50 балів.

4. Об’єкти поля

WeDo
WeDo
WeDo
WeDo
WeDo
WeDo

Додаток 1

 

WeDo
WeDo
WeDo
WeDo

WeDo
WeDo
WeDo